afscheid, terugvlucht, en het koude kikkerlandje

18 juni 2015 - Nieuw-Amsterdam, Nederland

Hallo lieve mensen,

Zoals beloofd krijgen jullie van mij nog 1 keer een blog. In deze blog kunnen jullie lezen over mijn afscheid en mijn ervaringen en leermomenten van de afgelopen 3.5 maand.

Inmiddels zit ik alweer een tijdje in het vliegtuig. De lichten hier zijn net uitgegaan, dus het is hartstikke donker in het vliegtuig. Alleen ik verblind de mensen nou met het licht van mijn laptop…., maar dat maakt mij niks uit. Als mensen mij kunnen irriteren hier kan ik dat ook. Een meneer voor mij deed net zijn stoel naar achteren nou je raad het al volop tegen mijn knie. Achter mij huilt steeds een baby en naast mij zit een man die geen gesprek durft te hebben met mij ofzo….eigenlijk heb ik wel een goede plaats want ik kan gelukkig mijn lange benen strekken. Het valt mij mee, want ik zag heel erg tegen deze vlucht op. Rond half 4 lokale tijd stegen we op. Het is maar goed dat er geen bekend iemand naast mij zat, want anders had hij/zij echt een blauwe hand. De man naast mij vroeg nog gaat het wel??. Ik vond het dood eng en mijn hart zat echt in mijn keel. Dat was geen pretje en kon nog net mijn tranen binnen houden. Nu we eenmaal in de lucht al een poosje zitten gaat het goed en vermaak ik me prima. Voor nu eerst genoeg over mijn terugvlucht & laten we beginnen bij donderdag 28 mei dat ik afscheid nam op stage.

Donderdag 28 mei de dag dat ik alle kindertjes achterlaat en afscheid moet nemen van alle leidsters. Eigenlijk was het een doodnormale donderdag. Deze dag stond er veel op de planning en er kwam een Amerikaans sportteam om sportles te geven. Ook moesten Harmke en ik ballonnen blazen voor het Hofi. Rond 5 uur was het dan tijd om afscheid te nemen. Ik had voor alle kinderen lekkere snoepjes meegenomen. Alle kinderen moesten van tante Emma langs mij lopen een knuffel geven en mochten dan een snoepje pakken bij een andere tante. Ik kan jullie vertellen dat het echt bijzonder was. Alle knuffels van de kinderen deden me goed en vond het ook wel een beetje moeilijk om de kinderen die een vervelende thuissituatie hebben achter te laten. Van Emma heb ik een mooie kubus gekregen met allerlei foto’s van mijn werk bij de opvang & een sleutelhanger. Emma was ook erg enthousiast over mijn cadeautje. Eenmaal thuis had ik het gevoel van oké het is goed zo! Je hebt geholpen waar je kon en je hebt je best gedaan waar je trots op mag zijn. Nou dat was weer beetje dichterbij donderdag 4 juni de dag dat ik Curaçao voorgoed verlaat.

Mijn laatste weekend was toen ook aangebroken. Het was een super leuke laatste weekend. Die zaterdag hebben we een poging gedaan om naar de blue room te gaan, maar dat ging helaas niet door. Wel heb ik samen met mijn huisgenootjes op kleine Knip gelegen. ’s Avonds hebben we nog een paar dansjes gewaagd bij Zanzi. Zondag hebben we met z’n 5en gebarbecued bij Daaibooi. Ook dit weekend ging mega snel voorbij en ging ik mijn laatste 4 dagen tegemoet…..

Maandag ochtend ben ik naar Mambo beach gegaan en heb ik hier heerlijk genoten van een cappuccino. Die middag had mijn lieve huisgenootje vrij genomen en konden we deze middag nog even samen door brengen. Die avond hadden we soort afscheid diner met alle stagiaires van de opvang. Ook werd ik benaderd op Facebook of ik ook een fotoshoot wilde gaan doen. Ik dacht eerst nee ga ik niet doen. Totdat mijn huisbaas ook een bericht las van hem en vroeg ze als het mij ook leuk leek om te doen. Zo gezegd zo gedaan dinsdagmiddag had ik de fotoshoot bij mambo. Samen met mijn huisbaas ging ik ernaar toe. Het was een gezellige middag en ben blij met de foto’s.

En toen mijn laatste dag woensdag 3 juni. Deze dag was erg leuk. Ik heb samen met een Jaimie lee en Sarah bij saint tropez gelegen. Leuk om met mensen uit Emmen een middagje door te brengen. Die avond ben ik samen met mijn leuke huisgenootjes uiteten geweest en wat hebben we lekker gegeten.

De nacht van 3 op 4 juni was echt drama. Ik kon totaal niet slapen. Heb zelfs midden in de nacht buiten op het balkon gezeten. Ja soms ben ik ook wel een beetje gek haha!.

Donderdag 4 juni de dag van mijn vertrek. De ochtend heb ik doorgebracht met mijn huisgenootje Nicole. We zijn samen even naar de starbucks gelopen. Ik moest natuurlijk hier nog wel even heen haha!. We hebben daar heerlijke ijskoffie gehad. *hartjes ogen*

Ik heb een beetje door dat ik alles in detail vertel. Ik hoop dat jullie dat erg vinden. Ik vind het tenminste niet erg, want we zijn zo wel weer een paar minuten dichter bij Nederland!!!!!

Nou daar was het moment.. Ik nam afscheid van mijn huisbaas en met z’n drieën gingen we naar het vliegveld. Stiekem vond ik het wel een beetje jammer dat Stijn niet mee ging, maar goed hij moest werken..Alleen hij had wel iets te vertellen iets leuk maar dat mocht ik pas weten als hij me zag. Nou ik had hem wel heel vaak weer gezien, maar hij ging natuurlijk niks vertellen en ook niet toen ik er een paar keer omvroeg en daarbij komt dat mijn huisgenootjes wel iets wisten en zelfs mijn ouders…. Onderweg kwamen we langs de kazerne dus ik zei nog even doei Stijn tot over 2 maand…… Eenmaal bij Hato parkeerden we de auto en liepen we naar de vertrekhal….. en toen zag ik iets zo leuks! Haha jaa ik was toen even heeel blij, want Stijn stond daar met z'n ouders! Lief hé…. Ik bracht mijn koffer weg en het moment was toen echt daar ik moest gaan…. En dat was echt niet leuk! Iedereen een dikke knuffel gegeven en toen ging ik de trap op…….en kwam het besef toen echt… het is over met mijn tijd op Curaçao. Gelukkig was het al laat en kon ik zo doorlopen naar het vliegtuig & zitten we nu inmiddels al 5,5 uur in de lucht en ga ik over ongeveer een dikke 3 uur landen. Voor nu laat ik het even hierbij en ga ik even proberen te slapen, want ik ben best wel een beetje moe van deze hectische, maar ook wel verdrietige dag...

Inmiddels ben ik nu ongeveer twee weekjes thuis en kan ik jullie vertellen dat het wel even wennen was, maar het is ook fijn om weer thuis te zijn. Ik heb onwijs veel geleerd van mijn tijd op Curaçao en kijk er erg positief op terug. Mijn ontvangst op Schiphol was echt super. Dat is iets om nooit meer te vergeten. Ik heb afgelopen woensdag mijn diploma ontvangen en kijk verder naar een mooie uitdaging op het HBO.

Heel veel liefs,

Anouk

1. Riny:
    18 juni 2015
    Hoi anouk je bent er weer fijn je terug te zien en heb met je samen vanmiddag de foto's gezien Je hebt er veel gezien gedaan en geleerd een hele ervaring .
  2. Anouk:
    18 juni 2015
    ja echt wat een weer zien op schiphol grandioos. je bent gelukkig weer thuis en hebt heel veel meegemaakt en het was voor jou een geweldige maar vooral een bijzondere ervaring. wij zijn super trots dat je dit hebt volgehouden en anouk het staat zo leuk op je cv. veel liefs van je trotse ouders. dikke knuffel (kan nu gelukkig in het echt).